fredag 2 januari 2015

Kan vi tänka mer långsamt - låta processer få ta tid

Har funderat en tid över tempot i vårt arbetsliv, media, samhället och vad det gör med oss.
Är det så att tempot gör att vi bygger sandslott som när som helst kan raseras då vi jagar vidare...
Får våra processer landa så vi hinner tänka och agera utifrån det?
Jag känner mig orolig över att våra huvuden och hjärtan inte går i samma takt eller kanske inte i takt alls.
Hinner vi befolka våra tankar och samtidigt ta etiska ställningstagande? Vet vi vad vi känner? Frågeställningen - befolkar vi en demokrati - utmanades jag av på dialogdagarna i Södertälje.
Jag tror att det snabba tempot är ett stort hot mot demokratin och etiska ställningstaganden. Beslut tas fort - det är bara ett klick ifrån....... du trycker gillar, men vad är det du gillar?
Har du låtit det ta plats i dig?
.
Dessa frågor provocerar mig för det innebär att jag är medskapare och dras med i tempot. 
Detta är oerhört svårt för hur kan du om du inte låter hjärta och hjärna vara i en process där du lever dig in och med och faktiskt tar ställning medvetet.
 
 
Vilka steg behöver vi som arbetar med förskola och skola då ta för att landa i att processer måste få ta tid. Att det blir den plats där många verktyg blir tillgängliga och där den etiska kompetensen värderas lika högt som resultaten och mätningarna. Hur startar vi resan tillsammans mot en möjlig framtid, vilka verktyg behövs då?
Här tänker jag att vi behöver bromsa upp, ge tiden och verktygen för detta. Att lärandets dimension i allra högsta grad också måste låta människan ta plats, vem är du vem är jag vilket nätverk är vi och vilka tillgångar har vi?

Detta citat kommer från Birgitta Kennedy från dialogdagarna 2014 i Södertälje:

" Vi behöver utmana oss i att stanna upp och tillsammans med barnen ställs oss i nära relation med miljö, material och varandra. Se långsamheten, upprepning och tiden som en viktig aspekt i barns undersökande.
Undersökandet och utforskandet behöver få slingra sig fram i barnets, eleven /gruppens egen takt."

Jag tänker att detta behöver vi alla som arbetar nära barn och elever också, de som beslutar och styr och leder behöver det. Ja - hela vårt samhälle behöver det. Genom att landa i just låta processer ta mer tid tänker jag bidrar starkt till att vi tar ställning för att skapa ett mer hållbart och tåligt samhälle, det bidrar till att vi bygger för framtiden både etiskt och även mer solitt.
Jag tänker att det är en viktig ingång för då kan vi skapa dialoger mellan praktik, politik, medborgare och profession och det krävs för att skapa Globalt vi där helheten och hållbarhet blir vårt gemensamma ansvar och påverkar vårt ställningstagande, vårt handlande och ansvar  - det finns ingen quick fix - det behöver ta tid !
Gott Nytt år
Jag ser fram emot många spännande möjligheter och att vara med att bidra tillsammans med flera...
med hopp för framtidens skola och förskola - där vi skapar relationer för genrationer och hopp för framtiden.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar