torsdag 11 december 2014

Hållbarhet = Bärkraftig - Hur kan vi tänka om hållbar framtid och kontinuitet?



Mina första trevande tankar
Började mina reflektioner utifrån Reggio institutets dialogdagar i Södertälje dit jag åkte med kollegor från stadsdelen. Vi står mitt i uppstarten av ett " Remida" inspirerat Kreativt återvinnings center i vår stadsdel och ville få men oss viktiga tankar hem. Jag blev utmanada av min kollega Erika att gästblogga på hennes blogg: Lärande framtid
Det var bra - efter att ha skrivkramp länge så väcktes en lust att skriva igen. Jag tänker att jag vill fortsätta mina reflektioner kring hållbarhet...........
Hållbarhet är lika med bärkraftighet = sant



Jag älskar de utmaningar jag får som vänder på mitt gamla för givet tagna resonemang och Harold Göthtson och Birgitta Kennedy från Reggio Emila institutet gjorde just dessa tillägg  som fick mina invanda tanke mönster skapa ny spår. Jag tänker att begreppet hållbarhet för mig innan hade varit så starkt förknippat med hållfasthet - ett samhälle som skall hålla för många generationer osv
Men genom att få med mig tillägget BÄR KRAFTIGHET just att det skall bära oss in i framtiden påverkar mig starkt. Det innebär,  funderar jag vidare att vi måste bilda bärkraft i det vid åstadkommer, vi behöver ställa oss frågan kommer detta bära oss vidare?
Inte att det skall ligga fast utan fungera över tid på samma sätt för då blir det som en blöt filt som ligger tungt och vänder sig till de som redan är förtrogna och ligger under filten.
Våra gemensamma ställningstagande och våra handlingar behöver istället vara i symbios med skeendet och sammanhanget. Vi behöver ställa oss  frågor såsom  Får vi ändra oss? Kan man vara hållbar över tid? Vad innebär det i så fall?
Inför vårt arbete med att skapa ett kreativt återvinningscenter i stadsdelen behöver vi, tänker jag nu,  ta oss en funderare över:

Hur syns det sammanhållna? Hur kommer det till uttryck? Hur kan vi skapa förbindelser? - för mig kretsar det mycket runt social hållbarhet. Vilka gemensamma ansvar och ställningstagande tar vi i ett närsamhället, i skolan, i förskolan ? kopplar vi ihop delarna till en helhet ?
Inne i mig växer en förankring och ett tillägg som jag bara nosat på men nu blir medveten om att jag försökt uppnå i mina olika roller inom pedagogiskt arbete. Vikten av att signalera TYDLIGT det meningsfulla i det vi gör detta behöver vi göra i alla led och i alla frågor för det ligger till grund för VAD vi låter komma i fokus.
Får vi våra ställningstagande att synas i meningsfulla sammanhang och vara just den där bärkraftiga plattformen så tror jag att vi skapar kontinuitet för framtiden. Kan ett kreativt återvinningscenter vara en sådan plats?
Inramningen vi skapar runt om oss påverkar - syns vår kontex, det syns i vårt ställningstagande och i hur vi kopplar ihop verksamheter mot varandra i ett gemensamt tänkande och handlande -  Detta är viktigt att göra med lyhördhet och ett tillvaratagande av det pågående,  så vi inte hamnar i att pressa in i en redan fastställd ram.
Genomsyras vårt arbete av dessa ställningstagande - Kan vi sätta ord på hur vi kan påverka för hållbarhet i alla dimensioner - Då känns det mer hoppfullt fast att vi lever i en förbrukad värld.

Vill avsluta med två för mig tänkvärda frågor från Dialogdagarna

"Hur undviker vi att bli introverta i vår övertygelse?"
"Hur blir man en demokratisk mötespunkt?"

Fortsättning följer ........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar