.......................................................... hur skapas en lekfull rörelse och ett nytänkande inför att förändra, förädla och fördjupa?
.........SLUTA ALDRIG ATT HANDLA
Det här med utvecklingsarbeten är klurigt och extra svårt om man hamnar i problemens symfoni. När problemen och kan inte argumenten hopar sig, skapas ett stort vakuum där man tappar barnens rätt till det bästa och det mesta.
Barndomen pågår ju hela tiden den kan vi inte lägga på hyllan för att vänta på bättre tider eller tillfällen.
På nåt sätt måste vi hjälpa till att utveckla en KAN kultur där möjligheterna blir morgondagen.
Vi som verkar inom skola och förskola måste bidra till att hoppfullhet för framtiden blir en rustning och en känsla.
Vi måste våga, fråga och vilja skapa nya sammanhang och fördjupa vår kunskap i hur vi kan vidare utveckla och förädla de sammanhang elever och barn möter.
Jag är inspirerad av följande citat från Remidapedagoger i Södertälje Nov 2014:
" vi vill ge barn möjlighet att möta material genom hundra språklighet. Vi vill få språken att "stamma" så att vi kan förundras och upptäcka nyanser och skillnader i vårt undersökande och genom det vilja utforska vidare. Att arbeta hundra språkligt ger oss uttryck, intryck och avtryck i vårt utforskande av materialens möjligheter"
....- En känsla fortsätter .... |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar