måndag 28 februari 2011

Processdagbok Varför Ljus?

Mitt tillägg om ljus som tillgång i barngruppsarbetet.

Vad är det som är så märkvärdigt med ljus – varför skall man arbeta med ljus i barngruppen? Denna fråga gav Susanne oss i torsdags efter att vi visat dokumentationer där barn arbetade med ljus på många sätt.

Jag började fundera på vad ljus är för mig – jag upplever ljus som fascinerande och det tror jag beror på att jag ”skärpt mitt öga” för ljusets fenomen. Ljus är abstrakt och konkret på samma gång och det tycker jag gör att ljus blir så spännande.
Nyfikenheten hos mig för ljuset och barns relation till ljus har väckts genom att jag fått vara nära barns undersökande av ljus, haft förmånen att bli involverad i pedagogers arbete med barn och ljus. Jag har också läst mycket artiklar, publikationer och litteratur och jag tror att det tillsammans utvecklat ett intresse hos mig för hur barn närmar sig ljus.
Jag har sett att barn undersöker ljus på många olika sätt och att det ofta blir en ingång till samspel.
Ljus är ett naturfenomen varje barn har en relation till ljus – ofta är det första ord det lilla barnet säger LAMPA!
Ljus gör allt synligt  och är en förutsättning för att vi människor skall se något.
Ljus GER LIV - utan ljus ingen växtlighet.
Ljus kan skapa olika atmosfärer och stämningar.
Miljöns ljus hjälper oss att skapa olika fokus och hjälper till att ge karaktär till ett rum. Ljus berör många uttryckssätt och öppnar möjligheter att utforska och leka med ljuset.
Ljus skapar är en naturlig mötesplats för barn.


Det skapar också många ingångar på flera nivåer naturvetenskapligt, skapande, filosofiskt, matematiskt, språkligt, gestaltande, känslomässigt, kroppsligt mm.
Ja detta är min tankar efter torsdagens frågeställning Varför Ljus! Så spännande att klura på detta…….











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar