Jag har försökt tänka kring min roll som pedagogista och delar gärna de tankarna. Detta är de tankarna jag tänker nu.......
Att verka som pedagogista är som jag tänker det att göra upp med sig själv att "bjuda in andra till dans men det är inte ett själv- ändamål att alla skall dansa, en del kanske ej ens blir sugna"! Pedagogista rollen är inte en karriär eller en väg ut ur barngrupps arbete, det är inte en roll som man har för att man vill sätta sig högre upp utan för att man brinner för förändring och är medveten om att utan förändring ingen kreativitet och ingen utveckling.
Jag kan titta tillbaka och se hur min roll har varit i ständig förändring men att även min syn på min roll förändrats efter vägen. Mitt hopp är att även pedagog rollen kan förändras och utvecklas i takt med synen på det kompetenta barnet och organisationen i förskolorna.
Att pedagoger och barn som har viktiga kunskaper och kompetenser kan få smitta, jobba på ett annat sätt och odla detta, på köpet får man en verksamhet som hela tiden tar kraft i att lära av varandra och förkastar Jantelagen!
Vi kan då ha pedagoger som verkar i miljön, torgpedagoger, utepedagoger, atelieristor osv.
"Du skall visst tro att du är nåt! "
"Du skall visst tro att du är nåt! "
Jag skrev så poetiskt i min slut uppgift på pedagogista utbildningen
" En pedagogista andas samma andetag som verksamheten hon vistas i"
Jag ser nu att det inte stämmer fullt ut för ibland håller jag andan och ibland så andas jag mycket snabbare än verksamheten gör, så man behöver hela tiden ompröva och vidareutveckla sin roll. Jag tänker i alla fall att vi är viktiga för att hålla i och ge tillbaka till pedagogerna och se till att det jobb de bedriver med barnen är i fokus så att barns rättigheter, alla språk, kompetenser och delaktighet står i fokus. Jag ser min roll som pedagogista att lyssna, stödja, stärka, motivera pedagogerna och tillsammans fokusera på utsatta mål och våra styrdokument.
Men den är också en viktig roll för att tillnamns med pedagogerna lyfta barnen i våra förskolor och barns värde i samhället. Att barnen skall få utmaningar, miljöer och möta pedagoger som ser dem i ett sammanhang där de känner sig kompetenta, viktiga, delaktiga och att blir utmanade i sammanhang där de kan vistas i lagom stora grupper med barn.
Men samtidigt som jag kan utmana pedagogerna så kan jag i min roll också få dem att reflektera så att de inte startar upp för mycket som de sedan ej orkar ro i hamn. Närheten till praktiken gör att jag kan länka ihop ledningens strategier med de processer pedagoger och barn är i just nu. Genom att "märkvärdiggöra" små detaljer i pedagogisk dokumentation kan jag belysa olika aspekter som kan bli spår i projekten.
Pedagogisk handledning, enskilt eller i grupp kan innebära:
· Att man ges möjlighet att lära av varandra och få syn på nya möjligheter och lösningar
· Att tillsammans och ostört kunna reflektera över roller, relationer och sitt ledarskap
· Att synliggöra vikten av pedagogisk dokumentation och att utveckla metoder att synliggöra barns lärande och utveckling
· Att ta del av nya perspektiv, teorier och idéer som leder till utveckling
· Att få syn på egna och andras inneboende styrkor, och skapa ett gemensamt engagemang i gruppen samt i huset.
· Att gruppen och individens arbete stärks
· Att lyfta och formulera tankar kring arbetet med barnen, och knyta ihop teori med praktik
· Att skapa gemensam kunskap, mening och gemensamma begrepp
Pedagogisk handledning kan hjälpa oss att:
· Se vår egna pedagogiska praktik.
· Förstå varför vi genom att använda verktyg som observation och dokumentation bättre ser barn och deras kompetenser.
· Hjälper oss att organisera vår pedagogiska praktik och stimulera oss till ett ständigt pågående utvecklingsarbete.
Jag tror att nya former för kompetensutveckling av personalen krävs för att kunna utveckla verksamheten i takt med olika förändringar. Att arbeta med nätverk och utbyta erfarenheter samt låna kompetenser av varandra lyfter arbetet
Möjlighet att kunna reflektera tillsammans med kollegor över sitt arbete ger arbetsglädje men skapar också ett ökat ansvar att tillsammans förnya och utveckla verksamheten.
Jag tror att pedagogistans roll hjälper till att höja den pedagogiska kvaliteten i förskolan och därigenom få en kunnigare och mer tillfredsställd personal, samt nyfikna, initiativrika, kreativa och trygga barn.
Genom att leda och organisera för mötesplatser och lärandegrupper där pedagoger möts i nätverk kring pedagogisk dokumentation kan pedagogistan hjälpa till att stärka pedagogrollen, utveckla och stödja nya arbetssätt, där blir pedagogisk dokumentation det verktyg som utgör grunden för det pedagogiska arbetet.
Pedagogisk dokumentation synliggör barn, deras lärande och hur de är en del av ett sammanhang, det synliggör också pedagogen och dess lärande och utveckling och bidrar till att fördjupa erfarenheten.
Att pedagogers medvetenhet om att arbeta projektorienterat och då arbeta med pedagogisk dokumentation som ett verktyg är som jag ser det mycket viktigt.
På det sättet utvecklas verksamheten och pedagogistarollen kan hjälpa pedagogerna med att:
· Driva och vara med och utveckla projektarbetena med barnen
· Inspirera pedagogerna till större uthållighet och experimentlusta i det pedagogiska arbetet
· Höja den pedagogiska kompetensen genom att erbjuda adekvat fortbildning
· Skapa forum för erfarenhetsutbyte pedagoger emellan.