lördag 21 april 2012

Reflektion - Ebba Teorell

Att tänka - Att när man arbetar med hjälp av inspiration från Reggio Emilia så:
" håller man på med ett annat sätt med LIVET" - en underbar reflektion tänker jag! 
Att det är så att vi väljer att förhålla oss till LIVET på ett annat sätt - när man arbetar med inspirationen från RE detta känns som ett viktigt tillägg.
Att man som invånare i förskolan " måste vara MED i TÄNKET om FÖRSKOLAN SOM PLATS!
Detta känns viktigt och angeläget  att förhålla sig till tycker jag. Detta är vårt uppdrag!

Jag har lyssnat på Ebba flera gånger men slås av att hon hela tiden lyckas beskriva de små och viktiga processer som sker. Att det känns som att det får ta tid och att allt är viktigt som barn är nyfikna på! Det känns en otrolig värme från hennes beskrivning av barns processer. Hos mig väcks tanken om långsamheten - att det måste få ta tid och vi behöver vara i vardandet, i det lilla och inte jaga vidare mot ett resultat. 
Jag har ett citat som jag hittat på en vägg på en förskola där jag ibland arbetar:
Loris Malaguzzi skall ha uttryckt - "För mig är det intressant att följa barnens steg i den riktning det tar. Ju snabbare vi kommer till ett resultat desto snabbare förlorar vi det"
Dessa tankar landade jag i just nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar