Har mött underbara och nyfikna pedagoger som klurar på hur man skall kunna arbeta med pedagogisk dokumentation. De funderar över hur man skall kunna gå över från portfolie till att arbeta mer med barnens projektarbeten och följa dem via pedagogisk dokumentation.Jag tänker att många förskolor idag lägger otroligt mycket tid på att försöka sig på det nästan omöjliga arbetet att följa alla barn via en enskild portfolie.
Men kan man då tänka sig att istället följa barns meningsskapande i ett projketarbete där alla barn utmanas. Där alla uttryck får användas och där pedagogerna tilsammans tar sig an och lyssnar på barns tankar, teorier och kunskapande för att sedan utmana baren vidare. Jag upplever att det svåra är nog inte att sluta med en individuell portfolio utan att organisera sig för att gemensamt reflektera och utveckla både arbetsätt - förhållningsätt och det krävs för att man skall kunna arbeta med pedagogisk dokumentation. Det finns en fantastisk bok med CD skiva skriven av Christina Wehrner - Godée där man kan titta på videosekvenser från praktiken på förskolor och sedan arbeta med olika ingångar för att tolka och reflektera över det man sett.
Den heter:
Kan inte låta bli att ta med detta citat som så väl uttrycker den viktiga roll som pedagogsik dokumentation kan ha:
" När pedagogisk dokumentation fungerar som bäst blir den navet i hjulet som sätter snurr på pedagogiska och didaktiska tankar i den egna barngruppen" Christina Wehner - Godée
Galet bra bok! Jag bär den med mig just nu ;) Ses imorron!
SvaraRadera