....för att flyga
Nu finns det en film som visar ett exempel på hur ett projekterande arbetssätt kan visa vägen i barns förskola och arbetet med uppdraget där. Det är så bra och viktigt att att vi tänker kring olika kollegiala exempel och super att skolutvecklingsenheten i Göteborg gjort detta möjligt :
http://centerforskolutveckling.goteborg.se/sv/vara-uppdrag/goteborgsfilmer-kolla-kollegan
Är glad över att detta projekterande arbetssätt så väl speglar en ingång till lärande och utveckling där barns kompetenser och och nyfikenhet får kliva fram och visa vägen. Det är viktigt i en tid där jakten på mätbar kunskap lätt kan få praktiken att lyssna efter annat än barnen tänker jag. I filmen där Jenny visar på hur en närvarande pedagog lotsar, leder och deltar som medupptäckare i barnens processer, blir det synligt hur pedagogens roll är närvarande och står för ett ledarskap i samklang med barnen. Men också hur Carina beskriver tydligt och med värme beskriver hur lärandets vägar ringlar lite olika och hur flödet bidrar till en fördjupad kunskap. Slutligen också Marie som beskriver hur inspirationen från Reggio hjälpte till att se med en annan blick på förskolan dess uppdrag och barnens plats i samhället. Att bygga en organisation där alla ser med nyfikenhet på processerna och dess vägar och där man vågar går ifrån mallarna för vad ett barn är och istället starkt fokusera på vad ett barn blir, hur det blir till i ett icke värderande sammanhang. Där målet inte visar vägen utan att barns inneboende kraft, nyfikenhet och lust att lära gör det. Stolt och glad att vara med på den resan.
Länk till film från Friarelyckan:
http://youtu.be/swSkksGr_VQ?list=PLDxLPaaRUju2ZiSAwyd2mv3zmkl9J_7g-
Nu finns det en film som visar ett exempel på hur ett projekterande arbetssätt kan visa vägen i barns förskola och arbetet med uppdraget där. Det är så bra och viktigt att att vi tänker kring olika kollegiala exempel och super att skolutvecklingsenheten i Göteborg gjort detta möjligt :
http://centerforskolutveckling.goteborg.se/sv/vara-uppdrag/goteborgsfilmer-kolla-kollegan
Är glad över att detta projekterande arbetssätt så väl speglar en ingång till lärande och utveckling där barns kompetenser och och nyfikenhet får kliva fram och visa vägen. Det är viktigt i en tid där jakten på mätbar kunskap lätt kan få praktiken att lyssna efter annat än barnen tänker jag. I filmen där Jenny visar på hur en närvarande pedagog lotsar, leder och deltar som medupptäckare i barnens processer, blir det synligt hur pedagogens roll är närvarande och står för ett ledarskap i samklang med barnen. Men också hur Carina beskriver tydligt och med värme beskriver hur lärandets vägar ringlar lite olika och hur flödet bidrar till en fördjupad kunskap. Slutligen också Marie som beskriver hur inspirationen från Reggio hjälpte till att se med en annan blick på förskolan dess uppdrag och barnens plats i samhället. Att bygga en organisation där alla ser med nyfikenhet på processerna och dess vägar och där man vågar går ifrån mallarna för vad ett barn är och istället starkt fokusera på vad ett barn blir, hur det blir till i ett icke värderande sammanhang. Där målet inte visar vägen utan att barns inneboende kraft, nyfikenhet och lust att lära gör det. Stolt och glad att vara med på den resan.
Ett Rhitzomen
Länk till film från Friarelyckan:
http://youtu.be/swSkksGr_VQ?list=PLDxLPaaRUju2ZiSAwyd2mv3zmkl9J_7g-
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar