söndag 9 oktober 2011

Villket sammanhang skall förskolan vara?

"Vad tycker du? Kan förskolepedagogiken gå för långt i sin strävan att befria barnen från okunskap genom att stänga in dem med vuxnas kunskapssyn?"
Skrev Bertil på min blogg

Har nu grunnat en del på denna frågeställning, är det så att förskolan är till för att befria barnen från okunskap? Jag tänker på samhället i stort:
Varför skall barn gå på förskola?
Jag tänker att förskolor idag står för många OLIKA ingångar i denna fråga och det hamnar ofta mellan olika intressen, inriktningar och synsätt. Inte minst politiskt - Vilka pengar vill samhället lägga på våra yngsta medborgare? Får en BRA förskola kosta något? Är politiken medveten om att det är barns första möte med demokrati och början på det livslånga lärandet? Här kan man  om omständigheterna är drägliga, det vill säga att barnantalet är sunt, att antalet vuxna är på en bra nivå och att de är välutbildade och proffisionella, att lokalerna och materialet är goda och genomtänkta och att våra styrdokumentt stödjer verksamheten - så det Bidrar till att ge barnen en viktig erfarenhet och kunskap om livet - att jag är viktig och hör ihop med andra. Att olikhet är en tillgång och att vi tillsamans gör skillnad och kan lära av varandra. Att det är spännade att mötas och undersöka olika fenomen, material och utvecklas i ett sammanhang.

Eller är förskolan bara en transportsträcka till den viktiga delen -SKOLAN? - Eller hänger det ihop?
Ibland får jag känslan att barnen är ett tomt blad när de börjar i förskoleklass.
Som om att de första femåren bara passerat!
Men hur mycket lär ett barn mellan ett & fem år?
Vilken plattform står de på när de kliver in i skolans värld?

 Detta väcker dessa frågor:
Om barnen själv fick välja, vad hade de då valt att lägga sin vakna tid på?
I vilket sammanhang vill man vara som barn?
Jag önskar att barn skulle säga - I förskolan! I Skolan!
Att de känner att de är där i ett viktigt sammanhang där de har ytterligare en tillhörighet utöver den med sin familj.

Min övertygelse och mitt hopp är att barns status skall höjas och att förskolan och skolan skall ses i ett sammanhang där man respekterar och vill möta barn och ungdomar i sin samtid. Att man satsar på kvaliten helhjärtat och inte låter pedagoger arbeta i motvind med att lösa uppdraget.
I min drömförskola och skola finns det en genomtänkt ledning, engagerade och proffisionella pedagoger, goda miljöer, bra gruppstorlekar och ett solidariskt och nyfiket arbetsätt där alla är viktiga.
Tänka sig så mycket trassliga tankar jag kunde finna när jag satt och reflekterade!
Tänk gärna vidare på dem.

3 kommentarer:

  1. Tack för att du delar dina tankar och funderingar, det skapar reflektion för oss läsare! Jag tänker såhär, kan det vara så att man fortfarande anser i skolan att barn är tomma kärl som skall fyllas med kunskap, där läraren står vid katetern och ställer frågor han/hon redan vet svaren på? För mig är inte barn ett tomt (varken i förskolan eller i skolan) blad utan full av kunskap. Om vi ser barnet som kompetent och inte ett kärl som skall fyllas med kunskap, är inte vår strävan att befria de från okunskap. I Lpfö - 98/10 kan man läsa att förskolan lägger grunden för ett livslångt lärande. Halleluja kan man utbringa! Det låter så fint och bra, nästan perfekt. Men i dagens förskolor tror jag många proffsiga pedagoger har hamnat i ett "tuggumiträsk" där man trampar runt och stampar runt och gör sitt bästa för att ge alla barn en bra start i livet. Man brottas kanske med för stora barngrupper, dåliga miljöer, outbildad personal etc. Våra politiker borde få upp ögonen och värdesätta våra små diamanter som faktiskt är vår framtid!

    SvaraRadera
  2. Hej SaraH!
    Jag håller fullständigt med dig och det är ibland svårt att se hur man skall kunna fördjupa arbetsätt och få en utveckling om inte de yngsat barnens skola värderas. Men jag tänker att genom att fortsätta utmana och synligöra vår förskoleveksamhet så tar vi hela tiden små steg framåt. Vi blir stärkta i vår yrkesroll och kan driva förskolefrågor bättre. Så tack för att du e med och tänker....
    Mia

    SvaraRadera
  3. Hej Mia och Sarah :)
    Jag tycker verkligen du har slagit huvudet på spiken Mia. Förskolans stärkta status och förskolan som en plats som är viktig för barn (och vuxna) är dit vi alla måste sträva. Vi pratar mycket om att vi har låg status i förskolan och att vi inte får tillräckligt med resurser men vi måste också ta ansvar för att visa vad det är vi kan göra i förskolan för att man ska förstå vad vi behöver.

    Att göra barnens arbete och tankar synliga och bjuda in och utbilda föräldrar, politiker, andra förskolor, tidingar osv. för att de ska få inblick i vad förskolan kan vara är ett sätt tror jag. Bloggandet är också en del av denna information och utbildning, både mellan pedagoger men även för resten av samhället. Utbytet av pedagogiska reflektioner och idéer gör förskolan levande i debatten!
    Tack för att du delar :)

    SvaraRadera