onsdag 9 januari 2013

Pedagogens kompetens vad kan det vara??

Mina tankar är just nu mitt i ett benande i vad är det för kompetenser vi behöver i förskolan - vad behöver en pedagog vara rustad med i det spännade arbetet med att vara med att skapa möjligheter för det livslånga lärandet. Till min hjälp har jag tagit intryck av föreläsningar, studiebesök och reflektioner tillsammans med kollegor. Varje punkt är viktig men jag är medveten om att det finns otaliga fler. 
Välkomna att ta del av mina tankar så här långt.

En pedagog i förskolan behöver:
  • Sätta sig i relation till det samhälle vi lever i. Se Tolka och vara närvarande i barns uppväxtvillkor.
  • Ställa sig frågor - Hur lär barn? Vad är förskolan för plats? och ställa sig i relation till det.
  • Förhålla sig normkritisk och hela tiden fundera över de olika normer som vi präglas av.
  • Lyssna och sätta sig i förhållande till barnet/barnen
  • Vara en dokumenterade och antecknade pedagog som genom sin handling visar hur mycket vi lyssnar på barnen
  • Skapa utrymme till att experimentera och gestalta under hela dagen
  • Stötta och skapa trygghet och ge omsorg för välmående
  • Gå i seriös dialog med barnen
  • Vara provocerande och aktiv och föreslå alternativ
  • Vara närvarande och göra skapa möjlighet för delaktighet
  • Delta i leken 
  • Veta när hon/han skall dra sig tillbaka
  • Fortbilda sig genom hela arbetslivet
  • Använda sig av dokumentation som en del av fortbildningen för att utveckla, delge och utveckla synen på barndomen i reflektion med andra och relation till barn/barnen och kollegor
  • Lära känna det enskilda barnen och barngruppen
  • Ständigt gå i dialog och utmana  miljön - den fysiska, materiella och relationella
  • Återkasta sitt arbete för att titta tillbaka för att ge tillbaka och ge nya utmaningar
  • Dela sitt arbete med andra och ta in nya tankar som uppstår
  • Själv experimentera och utforska för att fylla på 
  • Bevara spår och plocka upp det som skett tidigare för barngruppen
  • Kunna välja fokus
  • Observera och dokumentera för att synliggöra
  • Skapa kopplingar och skapa sammanhang tillsammans med barnen
  • Arbeta med processerna och lyfta meta nivån
  • ....................................................................
Allt finns där inom oss och vi är bärare av vår praktik!!

Jag kan inte låta bli att dela med mig av ett underbart citat som jag tänker vi kan bära med oss, som sätter ord på att som pedagog gör man skillnad för barn här och nu:
"det är i detta ögonblick allting händer"
                                                     Micke Gunnarsson

4 kommentarer:

  1. TACK! för dessa reflektioner Mia, vilken härlig sammanställning och du, den är nog inte klar ;) att vara pedagog i förskolan med alla dessa kompetenser det är Härligt! Ja inte för att jag precis prickar i alla dina punkter.
    // hälsningar Karolina Rönnberg

    SvaraRadera
  2. Karolina håller med dig i att man blir aldrig färdig och jag tänker att ensam så prickar man inte in dessa punkter heller. Utan det är i relationerna de skapas. Tillsammans i arbetslaget, tillsammans med barn. tillsammans med föräldrar, tillsammans med ledning och organisation.....spännade och som krydda på det så är det i ständigt erövrande och rörelse. Rollen är så komplex och man erövrar den varje dag ;)Vi bygger den tillsammans..../ =) Mia

    SvaraRadera
  3. Hej Mia! JAg följer med spänning dina kloka tankar! Jag skulle vilja komma i kontakt med dig för att jag skulle vilja dela med mig av den film som du har publicerat här, från Solgläntan. Är det möjligt tror du? Kontakta mig på anna.brunner-cederlund@uppsala.se
    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  4. Hej Anna!
    Härligt att du känner att bloggen inspirera dig, jag har mailat dig ;)
    Ha en fin dag
    Mia

    SvaraRadera