....där man bryter sin praktik mot det lyssnade på barn som genomsyrar arbetsättet i Reggio Emilia" Detta lyfte Tarja Häikiö på en föreläsning tidigare i år. Jag tänker att det var just det som dessa nätverksdagar gjorde de fick oss att verkligen att bryta praktikens handlingar och lyssna noga.Både under förläsningarna men också i de mindre reflektionsgrupper som vi satt i. Där möttes kompetenser från hela väst Sverige i reflektion kring just ett lyssnade på barnen.
Emma och Eva från Solgläntans förskola i Hisings Kärra tog oss med i barns livsvärldar och ett utforskade av labyrinter och det var oerhört friskt och livgivande. Jag hade själv börjat fundera över alla dessa fortbildningar i andan av SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE och den reviderade läroplanen och stött på ett sönderdelande av kunskaps områden i form av matematik fokus, naturvetenskapligt fokus, sett ABC kors och tvärs på förskoleväggar och speciella språkhörnor, matematikhörnor osv. BANG så befann jag mig på plats igen och det är väl just detta RE inspirationen hjälper oss med, att se hur vi kan PRAKTISERA vår läroplan med fokus på ett lyssnande och sammankopplande. För att citera Tarja igen:
Emma och Eva från Solgläntans förskola i Hisings Kärra tog oss med i barns livsvärldar och ett utforskade av labyrinter och det var oerhört friskt och livgivande. Jag hade själv börjat fundera över alla dessa fortbildningar i andan av SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE och den reviderade läroplanen och stött på ett sönderdelande av kunskaps områden i form av matematik fokus, naturvetenskapligt fokus, sett ABC kors och tvärs på förskoleväggar och speciella språkhörnor, matematikhörnor osv. BANG så befann jag mig på plats igen och det är väl just detta RE inspirationen hjälper oss med, att se hur vi kan PRAKTISERA vår läroplan med fokus på ett lyssnande och sammankopplande. För att citera Tarja igen:
" Reggio Emilia filosofin som en motvikt och luftren görande filter"
Just så kändes det när jag fick ta del av Labyrinternas magiska värld och denna motvikt inger mycket hopp för förskolan!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar