Har länge funderat och reflekterat över hur man kan värdera estetiken och det skapande arbetet högre i samhället. Hur kan man beskriva att det man gör med sina händer och ihop med det sinnliga, estetiska bidrar till att skapa läroprocesser.
Att måla och teckna inte enbart är ett ritande utan också ett sätt för barnen att skapa teorier, få syn på sina teorier, att tänka logiskt, att utmana sitt symbol skapande, matematiken osv.
Att genom sitt gestaltande med många olika tekniker så skapas kunskap. Mina tankar just nu är att ju mer barnen får hålla på att "klottra" med många olika språk, ju tidigare de får påbörja detta utforskande av färg, form, estetik och en mångfald av material ju större och djupare blir deras lärande.
Barn vill tolka och söka kunskap, de vill rita sina teorier och det leder till en lust att skriva och beskriva och berätta. Genom låna kompetenser av varandra och få rika erbjudande från pedagoger så bygger och erövrar barnen sin kunskap och lust att lära tänker jag.
Vea Vecchi sa på en föreläsning 2010:
” Genom att ge barn rika erbjudande så använder barn sin personliga bank av erfarenheter och då tränas båda hjärnhalvorna. Då skapas nya associationer då skapas nya saker och det blir en skapande tanke. Sinnet är som ett kaledioskåp som producerar nya saker. Rika erfarenheter ger en rik bank"
Jag vill också dela följande citat som jag kände ger så mycket tankar inför formulerandet av värdet av skapandet, konsten och estetiken:
" Den estetiska vibrationen som en utlösare för lärandet"
Gregory Batesson
Funderar mycket kring vad är en estetisk läroprocess - ett ord som jag glatt använder och tror att jag vet innebörden av. Så får man den där underbara utmaningen av en kollega - Men vad är en estetsik läroprocess då? Jag du vad är det? Hur kan man förklara? Följande citat tycker jag är spännande.”Estetiska läroprocesser innebär ett möte mellan egna personliga upplevelser, erfarenheter och kunskaper och andras. Andra personers, andra tiders eller olika samhällens framväxta och lagrade erfarenheter och kunskaper. Mötet sker via ett medium, (en form, en gestaltning, en framställning, en berättelse, ett konstverk). Ett sådant möte kan innebära en estetisk upplevelse eller erfarenhet, men om mötet förändrat ens tankar, föreställningar och handlingar har det inneburit en estetisk läroprocess.”
KOS slutrapport (Aulin-Gråhamn & Thavenius, 2003).
Det jag tänker är vad oerhört viktigt det är att barnen på våra förskolor för möta olika medium så de kan göra meningskapande saker tillsammans med andra. Jag tänker på det där ordstävet - erfarenhet läggs till erfarenhet och tänker vidare att genom att bygga ihop sina erfarenheter med andras och möta spännande sätt att uttrycka sig på så skapar barnet kunskap i ett meningsfullt sammanhang