tisdag 5 februari 2013

Arcobaleno Novellara

Förskolan som Identitet och kulturbärare......

Jag har idag fått förmånen att göra återbesök på förskola Arcobaleno i Novellara tillsammans med resekamrater, ett möte som berikat oss oerhört mycket. När jag besökte förskolan i Oktober stod de mitt i en förändrings process och höll på att skapa en ny plattform för sin förskola och dess förändring. Då kände jag att det fanns en obalans och oro och att man var mitt uppe i ett introduktions arbete med nya barn, de flesta med annan kulturell bakgrund och de försökte hitta strategier till att välkomna och skapa den liv görande plats som de vill förskolans skall vara. De brottades med frågor kring multikulturalitet och kände att de vill göra ett aktivt val för att skapa det bästa  mottagandet för barnen  som nu kom till förskolan med ett annat språk och kultur än den Italienska med sig.
Borgmästaren i Novellara beskrev för oss en del mycket viktiga ställningstagande då man står inför en förändrings process:
"Vikten av att arbeta med utveckling och utvecklingsfrågor i ett sammanhang där man hela tiden anpassar sig till den förändrade OMVÄRLDEN"

"Skapa en organisation där man kikar på och lär sig av omvärlden - där en tydlig organisation som startar i de behov som finns blir till hjälp i att skapa en förskola som är en liv görande plats"

Förskolan som en plats där olika kulturella bakgrunder har en plats

Det jag såg idag var att man på tre månader skapat en atmosfär på Arcobaleno....en atmosfär som använt viktiga aspekter som byggstenar:

Identitet - den jag är gör skillnad och är betydelsefull
Medskapande - det vi tillsammans gör - gör skillnad
Rikedom - bor i relationer och de platser som där möten sker
Relationer - sker och skapas i miljöer, med material och i utbytet mellan barn i olika åldrar och olika kulturer.
Kompetenser  - skapas tillsammans - nya ingångar ger stärkt kompetens




Att skapa ett sammanhang där förskolan tillsammans hittar strategier och fördjupande för hållningsätt med HJÄLP AV ETT NYTT UTVECKLINGSOMRÅDE är en inte bara en stor bedrift, det är också en stark solidarisk hållning där tron på att barn tillsammans skapar en grund där olika kulturella bakgrunder får och ska ta plats!!

TACK Arcobelano i Novellara för dess viktig insikter  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar