måndag 16 april 2012

Att fylla begrepp med sin egen förståelse eller förstå begrepp så det blir begripligt?

Jag möter tankar, reflektioner och rädslor ute i de verksamheter jag möter. Jag tänker att det är så att genom att vi "hela tiden möts av begrepp" i den pedagogiska verksamheten som många inte begriper så skapas det både rädslor och motstånd. Jag tror att det viktigt att vi går i dialog kring alla de begrepp som vi möts av och att vi ger oss tid att fylla dem med vår förståelse. Detta för att kunna utveckla våra förskolor vidare. Jag ser nu att det dröser in olika fortbildningar kring - Pedagogisk dokumentation, Kvalitetssäkring, matematik, jämställdhet, utvärderingar, reviderade läroplanen osv.... Men tänk då att detta är färdigtuggat och mycket har tagits fram i ett kommersiellt syfte – ATT SÄLJA UTBILDNING. Om pedagoger blir skickade på detta i ett syfte att - Nu har vi fyllt på...så lurar man sig rejält. Visst är det bra med fortbildning men då måste den organiseras så att utrymme ges till reflektion. 
Jag tänker metaforiskt - att nu när det blåser många vindar så gäller det att stå stadigt och gräva där man står. Vi behöver tillsammans med andra få bryta ner begreppen och göra dem till våra. Hur tänker jag kring begreppet dokumentation? Hur tänker du? Hur kan vi hjälpa varandra vidare? Målet är ju att vi skall skapa förskolor där vi har en professionell hållning.  I förskolans sammanhang skapas vi - omkonstrueras vi och våra begrepp fylls med förståelse utifrån vårt tänkande och då är det bra att tänka tillsammans. Jag har en stark önskan om att förskolorna skall fyllas av ett forskande förhållningsätt och arbetsätt och då måste man börja med att undersöka de begrepp man möts av och göra de till sina.
Vi behöver uppmärksamma att man lär sig bäst, inte genom en engångshändelse, inte heller genom att man upprepar samma sak igen likadant, utan genom variation, tänka tillsammans och att göra om och om igen med lite olika riktningar och ingångar. Det är så kunskap kontrueras och byggs bit för bit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar