tisdag 13 december 2011

KREATIVITET

Härligt med kollegor som utmanar! Denna utmaning fick mig att plocka fram mina anteckningar från en av Vea Vecchis föreläsningar jag varit på. Kreativitet faller inte ner från himmelen:

Hon satte då snurr på mina tankar kring hur man kan tolka kreativitet......
Hennes övergripande fråga var "Hur kan pedagogen/pedagogiken påverka kreativiteten" Hon gav massor av infallsvinklar och sådd många frön hos oss som lyssnade Hon menade på ATT:
"Kreativitet är lika med den process som ger liv åt en produkt"
Man får smaka på detta många gånger "GER LIV ÅT EN PRODUKT" Att processen ger livet......kittlande tycker jag.

Hon nämnde också Henri Poincaré, som var en fransk matematiker, fysiker och vetenskaps teoretiker. och sagt följande om kreativitet:
" kreativitet innebär att föra samman redan existerande element med nya kopplingar" Här tänker jag också att det är ett sätt att förtydliga att processen är viktig att det som sker under tiden är av största vikt och att genom att föra ihop de olika saker som sker så ökar kreativiteten - blir min tolkning. Men tänk gärna vidare på den eller förkasta den!

Men det finns också en skrämmande sida av kreativitet - den kan ses som ett hot! Är den rent utav farlig? Vea menade på att den kan vara obekväm, flexibel, nyfiken, kritisk kanske lite av en revolutionär för den är inte rädd för överheten och är mycket demokratisk och detta kan vara farligt speciellt där man premierar LYDNAD. I totalitära stater så sätter man konstnärer åt sidan!

Hon gick vidare i sitt resonemang med att "Barn kan vara obekväma"
" Att barnen kunde bli som immigranter i vårt samhälle - vi vill sätta in dem i våra vuxna regler"
Vuxna söker efter integration och ordning - Barnen säger Kreativitet och förnyelse! Så utmanande att grunna på tänker jag Hur ser det ut i vårt samhälle? Hur kan man som pedagog ge barnen de rika erfarenheter som krävs och som gör kreativiteten aktiv utan att förkväva den?
Men jag tänker genom att ha tillit till att olikhet är en tillgång och genom att öppna upp för detta så kan man skapa en ny värld. Att jobba mot att som pedagog skapa förbindelser mellan de olika språken och ge barnen möjlighet att bada i upplevelser för att skapa intresse och därigenom också låta kreativiteten får blomma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar