tisdag 22 november 2011

Kunskap skapas i ett samspel................

......mellan barnen, de vuxna och miljön. Här tänker jag att projektarbetet och den pedagogiska dokumentationen kommer in. Detta blir tydligt för mig när jag möter pedagoger som beskriver sitt arbete med de yngsta barnen med hjälp av sin pedagogiska dokumentation. Jag ser barn som får bada i upplevelser och pedagoger som gör tillägg som utmanar barnens undersökande och utforskande. I projektarbeten som jag fått ta del av ser jag hur barns lärande både blir mångfaldigat och blir en solidarisk process. Man skapar nyfikenhets frågor TILLSAMMANS med barnen och där man ibland låter munnen tiga och miljön och materialet ställa frågor till barnen och pedagogerna. På så vis görs materialet till en medkonstruktör till kunskap och ger utrymme för många olika tolkningar och skapar i sin tur nya frågor. Detta tänker jag är en vardagsforskning av hög kvalitet, detta sker mitt i processen och där det händer. När sedan pedagogerna både i sitt arbetslag och i handledning lyfter in teorier och begrepp för att befästa barnens och sina erfarenheter så skapar de en kunskap som både är teorianknuten och praktiknära som direkt ger barnen mer intelligenta utmaningar.

I ett av projekten om bubblor ser jag hur barn som är två år ställer sig avancerade frågor kring både matematik och naturvetenskap.
Hur barn upptäcker "dubbelbubblor" och hittar "en liten bubbla, två liten bubbla, tre liten bubbla" jag ser hur de upptäcker bubblans färg och dess reflektion, struktur, transparens och förgänglighet.

Hur barnen får utmaningen att "fånga bubblorna" och där pedagogerna ger barnen olika val av material för att de skall se de olika egenskaper som material har tillsammans med såpbubblor. Jag ser att den pedagogiska dokumentationen ger lärandet dess sammanhang och bygger på barnens teorier, den blir grunden för hur nästa steg tas i projektet.



När man bygger vidare på den förundran som barnen bär med sig in i projekten så skapas en solidarisk kunskaps process som lyfter samspelet istället för att vara en process som tränar färdigheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar