söndag 10 mars 2013

Framtidens Förskola

Jag fundera mycket på hur man kan bygga en förskola för framtiden. Hur kan en vision och ett inre arbete med" värden och pedagogsik hållning ge kraft in i ett utvecklings arbete? Går det? 
Jag fick förmånen att lyssna till Hans Åke Scherp och han  gav mig ytterligare några pusselbitar att ta med.
Han gav en mycket bra beskrivning om hur helhetsperspektiv påverkar det lärande som läraren organiserar för.
Men han lyfte också hur det finns en skillnad på hur en förskola/skola styrs
Att det av STÖRSTA VIKT att styrningen kommer inifrån - för då skapas Lust att lära - i dialog med andra i förtroende - och i ett MEDSKAPANDE sammanhang.
 
Sker styrningen från ett utifrån - perspektiv så  sker detta på en plattfrom där kontroll, krav, betyg, inspektioner styr verksamheten
Detta tänker jag i sin tur påverkar den hållning som pedagogerna arbetar efter. Det blir nog lätt så att har man ingen vison eller ett för hållningsätt som stödjer de värden man vill skall råda- så blir det nog lätt fokus på regler och rutiner
 
Jag tänker att vi genom att  noga låter de värden vi förhandlat fram tillsammans hela tiden ligga till grund för våra handlingar, organisation, för hållningsätt och värderingar så skapar vi en tydlig ram för förskolan/skolan.
För att göra detta så behövs en tydlig ledning, ett gott arbetsklimat där alla är medvetna och agerar utifrån att VI ÄR VARANDRAS ARBETSPLATS. Där måst finnas tid för reflektion, kritisk granskning och positiv feedback. Där måste finnas en nyfikenhet och yrkesstolthet.
Vidare tänker jag att man behöver ställa sig på en gemensam plattform från vilken man blickar ut och framåt och där man bygger en förskola/skola för alla - där man har refleketerat och kommit överens om vad man tänker att förskolan/skolan är för en plats och där det är viktigt att DU är DEN DU ÄR och det är betydelsfullt i vårt sammanhang!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar