Jag blev stärkt i mina tankar om vikten av att lyfta och fördjupa den pedagogiska dokumentationen. Att skapa en dokumentation i ett reflekterande tillstånd där barn och pedagoger tillsammans lyfter arbetet blir en viktig berättelse
– som jag ser det kommunicerar det arbetet stegvis värdet av barnets meningsskapande, följer noggrant och i samförstånd det forskande barnet/barnens processer. Detta hjälper till att höja värdet på barndomen – tänker jag!
Utgångspunkten för projektet jag skriver om var en död groda som barnen fann och som skapade mycket tankar, nyfikenhet, processer och fantasi hos barnen.
Det dessa pedagoger och pedagogistor gjorde var att gemensamt i hela enheten titta närmare på detta.
För att på så vis hitta spåren och tyda dem för att sedan kunna uppmärksamma barnen och varandra på dem. Detta valde man att göra därför att man ville få syn på den KOLLEKTIVA PROCESSEN och få en FÖRDJUPAD LÄRDOM.
Detta har lett till att man lyft upp barnens tankar och erfarenheter som den viktigaste tillgången i arbetet med våra läroplansmål. Här kan man se de tankemönster och erfarenheter barnen har, man kan se barns lösningar och nya kunskap. Men det som är stort tänker jag är att barnens olikheter blir den största tillgången. Att man använder många uttryck och språk där barnen kan känna sig delaktiga och medforskande på många sätt. Barnen har arbetat med kommunikation, matematik, bild, it/teknik, naturvetenskap, fysik, zoologi, etik, empati och en hel del mer.
Som jag ser det så lyftes också viktiga faktorer för att ett projketarbete skall vara en demokratisk process:
- Att barnen behöver få vila i sina teorier
- Att det är viktigt att visa val av metoder
- Vikten av att processerna blir synliga
- Att det har ett värde att klassificera barnens olika teorier
- Att det som händer mitt i vardagen ofta bär viktiga spår av projektet
- Att det handlar om meningsfulla sammanhang där barnen lockas in i nya erfarenheter
- Att det är viktigt att ha ett reflekterande öga
ATT MAN VET ATT BARNEN ÄGER PROJEKTET – NÄR DE LEVER DET – KAN GÅ UT OCH IN I DET och när det sker ett Rhitzomatiskt lärande utan början eller slut för allt pågår hela tiden och går in i vartannat och det hela tiden skapas nya processer och vägar.
Är tacksam för detta viktiga sammanhang som jag fick ta del av, det skänkte ny kunskap och satte fart på mina tankar.
Tänk vad en död groda kan skänka både barn och pedagoger! Låter hur spännande som helst! Blir nyfiken och inspirerad :)
SvaraRadera/Sarah
Sarah visst är det spännade, finns hur mycket som helst att lära sig, genom att lyfta och fördjupa ett arbetet på en förskola kan man hjälpas åt att se processer och utmana den pedagogiska praktiken / Mia
Radera