Hittade följande citat av naturvetaren Richard Phillips Feynman amerikansk Teoretisk fysiker:
" Ser du fågeln? Det är en trast. På tyska heter den Drosseln,...Men även om du kan fågelns namn på alla världens språk så vet du ingenting om fågeln - du vet bara något om andra människor; vad de kallar fågeln.
Trasten sjunger, lär sina ungar flyga, flyger väldiga sträckor, finner sin väg osv...
Det är en sak att veta vad något heter, men något annat att beskriva vad som händer."
JAG TÄNKER DÅ:
Att detta ger mig en plattform för att förstå hur barns utforskande skall värderas och ses som en tillgång till läroprocesser. Att för mycket ensidig inhämtning av faktakunskap inte leder till ökad kunskap utan till en begränsad kunskap. För att kunna beskriva vad som händer behöver man ha skärpt sitt öga. tittat, upplevt, uttryck, erfarit och reflekterat. Man behöver dela sina intryck med andra, ställa sig hypoteser och utforska. Här blir projektarbetet en ingång till ett fördjupat lärande till skillnad från förmedling av kunskap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar