fredag 3 januari 2014

Att göra etiska val

......I valet av program för föräldrastöd och uppfostran måste vi våga utvärdera innehållet och kontrollera att metoderna stämmer överens med vår människosyn" I GP debatt den 2 januari lyfte Jojo Tuulikki Oinonen viktiga aspekter i mötet med "fortbidlningar för föräldrar" Detta är något som jag själv länge grunnat på sedan jag första gången stötte på dessa. När jag läst igenom vissa av dessa så ser jag tyvärr att inte alltid de metoder som tas fram och ges som exempel till föräldrar stämmer överens med den värdegrund som jag valt att axla. Jag är glad att denna artikel skrivits för då får vi en ingång till att gå i dialog kring människosyn, och värdegrund. Hur ser vi på barn och dess fostran?
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2227210-uppfostran-borjar-i-vardegrunden

Det som glädjer mig är att man börjar diskutera de olika teorier som faktiskt ligger till grund för de val om HUR MAN SER PÅ BARN OCH FOSTRAN.......Att titta kritiskt på färdiga program och metoder är av största vikt speciellt om man som kommun eller stadsdel tar till sig dem. Stödjer de den människosyn vi säger oss arbeta mot?
efter att läst denna artikel flera gånger så gick jag även in på Det goda föräldraskapets hemsida, det är ett projekt kring föräldrastöd i Kronobergs kommun där den humanistiska människosynen är i fokus.http://detgodaföräldraskapet.se/
För vad vi än tänker kring föräldraskap, uppfostran och mötet med våra unga så är jag övertygad av att det krävs en humanistisk ingång där respekt inte kommer ur skam utan där man i mötet med andra människor i dialog, med tillit och där relationer är viktiga både som trygghet, stöd och förebilder. Föra att bygga ett samhälle så behövs starka tillitsfulla relationer där man ser, kan hysa överseende och stödja varandra inte straffa, träna bort oönskade betenden och skapa en känsla om misslyckande.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar