fredag 29 april 2011

Föreläsning C Fabbi

Har varit på en mycket inspirerande dag och kväll. Detta väckte många tankar  hos mig – vad är det jag går i motstånd till? Vill jag att barn och ungdomars lärande skall omfatta en helhet eller delar?
Jag har idag suttit och arbetat med en studiedag kring läroplanstilläggen för förskolan tillsammans med kloka kollegor – jag ser så tydligt att mina nya kompetenser i min atelieristautbildning gett mig  mycket mer komplexa ingångar  och Cristian satte snurr på mig ordentligt.
Jag funderar  kring lärandet och när jag nu läser Gregory Bateson så blir det så synligt för mig – Vi måste gå i motstånd motLärandet som ett uppdelat fenomen som läraren styr –  Mot att "skapanadet" eller estetiken blir en slag parallellprocess som man tänker sig kan användas för att det blir ”roligare att lära andra saker” eller skall ”passa flera" - Att man förminskar projketens viktig roll som  lärandeprocess för att ge plats för "mätbar" kunskap som kan utvärderas på ett "linjärt" sätt . Vi måste lyfta den pedagogiska dokumentationen som det verktyg som vi använder då vi skall utvärdera och analysera det barnen gör i projketarbeten.  Vi måste mobilisera oss och stå nära barnen och lyfta deras teorier och tankar och göra de tillägg som gör att de kan fortsätta att utveckla och utforska sin omvärld i ett meningsfullt sammanhang.....
Bateson skrev bland annat " Bryt det mönster som binder samman delarna av det som skall läras så förstörs med nödvändighet all kvalitet" 
Ja kanske är det så att medlet mot dåliga resultat i skolan inte är att bryta ner ämnena i fler mindre delar där lärare skall vara mer effektiva, styrande och hålla diciplin, kanske ger det mer att se till att skapa mönster genom att låta praktisk kompetens vävas ihop med teorier i ett sammanhang där barn/elever kan få forska utifrån sina intressen tillsamans.

4 kommentarer:

  1. Ciao, Mia,
    if I understand (with the help of Google Traslator) I agree with the idea you are expressing about the approach to the curriculum. I tried to put here (http://fabbic.blogspot.com) some notes. I will write down what we have shared together at Kalejdoskopiskt meeting. I just need some time :-)

    SvaraRadera
  2. Ciao Cristian,
    I think that it is important and hard to find the meaning-learning for educators when they carry a yoke of old learning experience. The fact that we have faced in our school have shaped us. Reward systems as an example - Guess what the lady to answer - or the search for the "right" answer directly, but to pay attention to whatever important is happening on the road. Your lecture gave me a great deal and I will develop these ideas more, preferably together with you! Have a wonderful day! Mia

    SvaraRadera
  3. Du sätter den rostiga spiken under rätt i när du frågar hur barn ska förföras till lärande.
    Vad tycker du? Kan förskolepedagogiken gå för långt i sin strävan att befria barnen från okunskap genom att stänga in dem med vuxnas kunskapssyn?

    SvaraRadera
  4. Är barn okunnig? Är det vi vuxna som står för kunskapen? Mina personliga tankar är att förskolepedagogiken är i stark rörelse och att den blir mer en fråga om att ställa sig på barnets sida. Jag tänker att pedagoger behöver anta barnens perspektiv och förhålla sig till barns kunskapande på ett mer mångfacetterat sätt. Hur kan barn bli involverade i sin egen process? Hur blir olikhet en tillgång? Hur kan vi i hela lärande miljön främja så barns alla uttryck får möjlighet att uttryckas? Är detta en kunskapsyn eller ett sätt att göra barn mer delaktiga? vi får fortsätta funder kring detta Tack för dina tankar! // Mia

    SvaraRadera