torsdag 11 april 2013

Att dela - hitta värdet i en praktik

Har fått göra en härlig kullerbytta ihop med en pedagog som jag beundrar mycket. I delandet av hennes praktik hittade vi och tittade på barns kroppsliga spår och uttryck. Just fascinationen över hur barn kan sträcka ut sina handlingar i mellanrummet mellan leken, takten, musiken, rytmen, vänskapen och lyssnadet fick oss att haja till. Kropp och själ hänger så intimt ihop med kommunikation,  barns gestaltande och vänskap.

"Om jag inte kunde berätta vad jag menar så skulle det inte vara någon mening att dansa det" Isadora Duncan
 


Det jag tog med mig var att om vi inte låter barn få vara i ut forskandet av olika fenomen så ser vi inte djupet av ut forskandet som pågår. Det är först när vi stannar, beskriver, visualiserar och återbesöker barnens handlingar tillsammans med barnen som vi hittar själen i projektet.

Jag har nu förmånen att delta i södra nätverkets dagar på pedagogen och i praktiken under två härliga dagar. http://kalejdoskopiskt.blogspot.se/

Då kommer jag få möjlighet att lyssna till dessa underbara projekt som pågår ute i verksamheten och reflektera ihop med eldsjälar......Jag kommer dela här mina nedslag men kan också rekommendera att följa detta via facebook  .http://www.facebook.com/home.php#!/groups/145630742274426/147777572059743/?notif_t=group_comment
eller twitter : Hashtag för Nätverksdagarna blir #delaRE
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar