söndag 21 april 2013

RÖRELSE

FÄRGSTARK RÖRELSE - Sätter igång mina tankar - kanske man kan sammanfatta dessa intensiva och fantastisk välfyllda dagar i Nätverkets regi. Det var otroligt givande och med en stor stolthet jag fick ta del av dessa otroliga projekt som pågår i Göteborg. Jag tänker att utan ett intresse för att fördjupa och lyfta till dialog om och mitt i förskolans praktik så hade inte dessa erfarenheter delats. Jag tänker att det är precis så här det måste vara - att vi kastar oss in i praktiken och barns klurande, utforskade och görande. Molins gatan presenterade ett litet fördjupande projekt där barns klurande kring matematiska strukturen utmanas. Det undersökandet blir en viktig ingång till barnens möte och genom att låta ett barns hypoteser smitta övriga gruppen och leda till nya utmaningar så visar och utmanar pedagogen barnen vidare in i ut forskandet. Jag tänker att med denna handling så lyfter pedagogen också in barns samhandlande och sammanhang. Sätter in och märkvärdiggör och på så vis skapas verkligen handling av delaktighets begreppet.

" Vad händer när barn vill förstå? Vilka vägar mot nya lärprocesser öppnas när barnen själva får välja? Vad betyder det att få dela och erövra både reflektionen tillsamans i mötet men också sondera och utveckla sina strategier i relation med andra?"
En början på mitt reflekterande och jag skall dela mer framöver.......



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar