lördag 14 januari 2012

Tankar kring barns meningsskapande och systematiskt kvalitetsarbete

I mitt möte med pedagoger när jag föreläste i Tanum så fick jag fatt i följande tanke:
Skapar man ett meningsskapande sammanhang runt barnen – så belyser man INTE barns tillkortakommande eller lägger fokus på brister. Istället så lyfter man hela tiden det kompetenta barnet för det är ju det man låter träda fram och då blir det som synliggörs.

Just där befinner jag mig just nu i min roll som pedagogista när vi sitter och sammanställer verksamhetens dokumentationer av projektarbeten under detta läsår. Genom att se barns lärande och utveckling som en process där projektarbetet blir det som får hjulen att snurra och ett sätt att skapa fördjupning så skapar man sammanhang där lärandets ses som en kollektiv handling. Men där man också synliggör barns tankar och låter deras röster höras och synliggör dessa processer för barnen – Du är en tillgång i gruppen!

Birgitta Kennedy sa på en föreläsning om projektarbete att skillnaden mellan projekt och tema är att när man arbetar med Tema så handlar det mer om att vi pratar OM platser och att syfte då blir att fokus ligger på att återskapa och att pedagogen FÖRMEDLAR….

I projektarbete pratar vi MED och TILL platser, barnen konstruerar sin egen kunskap och blir MEDFORSKARE….

Jag tänker att vi behöver hela tiden i våra dokumentationer och reflektioner titta på vårt förhållningssätt och det sammanhang där vi väljer att befinna oss i. Det är det som avgör hur vi skapar ett meningsfullt sammanhang TILLSAMMANS med barnen

Då är det viktigt att bygga sina målbeskrivningar och utveckla sitt kvalitetsarbete med barns meningsskapande i fokus. Att se det i ett sammanhang där det vävs ihop. I detta spännande sammanhang har jag förmånen att vara i nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar