onsdag 17 oktober 2012

Många tillägg till min erfarenhet


Bilder från flaggor i Reggio Emilia där man citerar Gianini Rodari
Just nu befinner jag mig i Guastalla och har fått möta den otroliga proffesionella praktiken här. Jag slås av deras sätt att analysera orden och arbeta igenom vad orden står för i sitt fokus och sina projektarbeten. Det är här tänker jag som vi har mycket kvar att arbeta med.
Vi slänger oss med begrepp och ord om vad vi arbetar med i förskolan men vi har inte gjort orden till våra.
På Bamby en förskola i Reggiolo hade man valt att arabeta med föräldrars delaktighet och att sätta värde på de spår och avtryck föräldrar sätter i sina barns förskola.

Projektet hade många viktiga aspekter och ett stort djup som jag inte kan beskriva här.
Men jag vill dela något kring hur de valt att bryta ner och skaffa en gemensam förståelse för ordet delaktighet.
Man pratar om att Ha ansvar att delta och att förskolan skall vara en plats där man går i dialog - där tankar kan mötas och ibland också konfrontationer........



Att det i själva verket handlar om att gå från att TA DEL AV -  TILL  - ATT VARA EN DEL AV.
Detta tumlade om mig ordentligt för jag tänker att vi många gånger inte ger oss tiden att verkligen bryta ner ORDEN så de blir en del av handlingen.

Vi fick förmånen att ta del av ett par rader ur en sång :
" Frihet är delaktighet - det är inte att sitta i toppen av ett träd eller sitta i ett flygplan inte heller frihet i RUMMET"
Klura på den......
Foto från flaggor i Reggio Emilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar