söndag 5 februari 2012

Hur bygger man relationer?

Funderar just nu på Kvalite i förskolan -  Vad är  kvalitet i Förskolan?  
- Vad skall förskolan vara för plats?


Harold Göthson satte snurr på min tankar då jag läste senaste Modern Barndom där han skrev:
” …Kanske handlar kvalitet om att rusta sig, öppna sig, och ta emot och vilja ge”…..
Jag tänker utmaningen ligger i att skapa de sammanhang i våra förskolor där just delaktighet och värdet i att bygga relationer blir grunden.
Viljan att ge ett värde till det lärande och sammanhang som pågår i våra förskolor på ett osjälviskt och medutforskande sätt –  och ser att just relationer mellan oss - pedagoger, barn, föräldrar, ledning är de byggstenar som vi skall använda.

                        
Barns teorier /Förskolan KärraÄng

Att tänka att det är praktiken och barnens GÖRANDE som visar vägen till vad som är kvalitetet.
OM vi inte organiserar oss kring barns MENINGSSKAPANDE här och nu och RELATIONER mellan oss i praktiken så är det risk att kvalitet blir ett tomt begrepp där man mäter något önskat.
Men detta kräver mycket lyssnade, reflekterande och att man är villig att göra upp med för givet tagna regler om vad ett barn ÄR!

När jag deltog i ett projekt där pedagoger från Nederländerna, Italien och Sverige möttes och delade varandras praktik så uppstod många tankar kring det praktiska arbetet.

I min reflektions bok kring detta InDem projekt har jag skrivit:

” Hitta en gemenskap i att skapa mening – för att STÅ på samma plattform – sedan kan man göra mer individuella val”

Jag tänker - Bygga relationer är en viktig byggsten i att skapa god kvalitet och jag tänker att i våra förskolor pågår det hela tiden – Barnen visar vägen……..

If it is impossible for a culture
to exist without a social idea
of the child, it is also true that
culture, apart from its abstract
qualities, is measurable only by its
physical manifestations and inside
the same country different cultures
are generated.
The deciding factor then is how social ideas
of children take shape in different places,
changing in the course of transactions
with culture and with cultures.
Loris Malaguzzi " ur katalogen de hundra språken för barn publiserad av Reggio Children

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar