söndag 12 december 2010

Fotot som makt - mina tankar

Processdagbok 2010-12-12
Dialog kring fotografiets makt
Mia Andersson

Den spännande reflektionen kring fotografiets makt väckte tankar hos mig som jag vill försöka bena i. Jag tänker på det budskap jag vill sända ut och syftet med fotona som jag tar på barnen och de processer som pågår i lärande miljön.
Jag tänker att den etiska diskussionen måste föras nogsamt när jag/vi gör våra pedagogiska dokumentationer.

DEN BILD VI VÄLJER ATT VISA/DOKUMENTERA - STYR HUR BARNEN UPPFATTAR VARANDRA.
VILKEN BILD VILL JAG SYNLIGGÖRA?

Jag tänker att jag/vi kan hamna i att visa det ”jag/vi tycker är det rätta” vi gör hela tiden urvalet och det är viktigt att tänka kring det.  
Kan man se makten i våra foton på barnens lärandeprocesser?
“Det som inte syns – finns det?
Lever vi värdena och den demokratiska processen?

Detta samtal om fotot som maktstruktur behöver pågå sida vid sida med vår pedagogiska dokumentation tänker jag.
Och dialogen om maktens historia och dokumentationen utifrån pedagogiken ser kanske olika ut, eller?

Dokumentation har varit en grundläggand del av vår evulotion.
Det är ett verktyg som ger näring åt vår forskning, vår uppmärksamhet och vår önskan att upptäcka.
Observera och dokumentera är strategier för ökad förståelse och för att upptäcka, främja sätt att resonera och se processerna för inlärning. Detta är mycket rika aspekter av lärande.
                                      (Vea Vecchi2003) Ur boken In the spirit of the studio

Hade vi inte dokumenterat små barns känsloliv så kanske vi fortfarande hade opererat dem utan bedövning. Hade inte forskarna dokumenterat hur barn lär sig kanske vi fortfarande hade trott att vi kan skrämma barn till att lära sig, slå dem för att få dem att lyda. 
Vad är vår tids paradox?
När vi sedan skall skriva text och skall beskriva så kommer nästa maktstruktur in - ja detta känns svårt tycker jag.

2 kommentarer:

  1. Jag tänker att man borde dokumentera tillsammans med barnet/barnen som är med på fotot? försöka skapa en ömsesidig dialog där barn och pedagog tolkar och reflekterar kring lärandet.Vilka lärandeobjekt skedde då fotot togs? etc.. Vi kan stå för skrivandet medan barnet sätter ord på hur den har uppfattat situationen som sker på fotot. Återigen vi lär tillsammans med barnen. Så har jag tolkat arbetssättet kring ped. dok. Håller med, det är lite klurigt. Kanon bra blogg förresten, hittade den nu precis.

    SvaraRadera
  2. jag är själv förskollärare och har nu fått en pedagogisk handledarroll. Detta är helt nytt för mig men otroligt spännande och utvecklande!

    SvaraRadera