söndag 8 februari 2015

Att gå i dialog..........

Kan det vara...........vad kan det vara?

Har lyssnat på Ann Åberg och hon gav mig många ordkarameller att försöka göra till mina.

Att se bortom det ögat ser och örat hör - att göra sig lyhörd för det som inte hörs men försöker göra sig hört!       Ann Åberg Stockholm 
Tänker då mycket på miljön och de förhållningssätt vi dagligen försöker erövra i förskolan, ibland undrar jag vad som sker på bekostnad på vad. Det blir som i ett kalejdoskop man hittar ett mönster så vrider man en liten bit så är det helt förändrat ......så kan det bli med lyssnandet också -  i mötet med praktiken så skapas nya mönster och utmaningar.
Hur skapas  förutsättningar - ställningstagande som stödjer reflektion och utforskande arbetsätt?
Mina tankar har alltid varit att pedagogisk dokumentation är en av nycklarna men vad händer med lyssnandet om du sitter kvar i ett "daghems" tänk, hur tar du dig an pedagogisk dokumentation då? Kan man arbeta med pedagogisk dokumentation då?
Jag brukar prata om att som du lyssnar får du svar.......och ställa mig frågan vad lyssnar jag efter?
Ser jag efter barns inkludering, lever vi våra visioner och uppdrag i förskolan?
Eller har vi skapat oss metoder, ligger gamla synsätt kvar som styr våra handlingar så det pågår en skendemokrati på golvet.



Ann varnade just för metoder, mallar och checklistor för de kan tvinga in oss i handlingar som speglar och talar till ett förhållningssätt till barnet som vi inte har.

Blev så glad när jag öppnade min nya bok och fann detta citat:
Boken heter Humlans Hemlighet - en liten bok om att våga av Patricia Tudor -Sandahl

"Debatt kommer ifrån franskans d'battre som betyder "slå ner" och som för tankarna till något stridbart. Dialog betyder ungefär "tala med dem på andra sidan". Dialog är ett förhållningssätt till livet som bygger på värdet av att undersöka frågor tillsammans utifrån tanken att ingen äger sanningen".  
Den kluriga frågan är då tänker jag hur kan man identifiera och utmana för att bidra till en lyssnande och lärande organisation i förskola, skola, fritidshem?
Hur ser och hör jag det som sker i den verksamhet jag besöker, utifrån VAD gör positiv skillnad.
Det är inte förrän då jag kan veta vad jag behöver göra MERA av. Hur behöver de som arbetar nära barn och elever bli Mötta och få stöd- hur ger de stöd till varandra? Pågår ett kollegialt lärande?
Hur får man till en kultur där reflektion, lyssnande och seende bidrar till verksamhetens utveckling?
Jag tänker att det är inte förrän då vi på Riktigt skapar en lärande och lyssnande organisation som gör skillnad och påverkar.
SYSTEMATISKT måste vi reflektera över praktiken!
Inte förrän då kan vi räkna med att KVALITETEN fördjupas och förädlas.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar