söndag 24 februari 2013

Yrkesetik

Vill slå ett slag för lärarförbundets material kring yrkesetik kan vara till hjälp i yrkesetiska dilemman.
Hur kan man på sin arbetsplats lyfta dilemma och höja upp det professionella samtalet.Länken går till Lärarnas riksförbund där materialet finns.
Yrkesetik i vardagen

När jag nu är inne på de etiska aspekterna i yrkesrollen så hamnar jag mitt i en mycket intressant artikel i senaste numret av pedagogiska magasinet Tema dokumentation - lärande eller tärande.
Den är skriven av Bente Svenning som arbetar som högskole lektor på förskollärare utbildningen i Oslo.
Hon tar upp den etiska aspekten av dokumentation
"Den som dokumenterar har stor makt och dokumentationen är inte en etisk okomplicerad aktivitet"
 
Jag delar  Bentes tankar kring dokumentationen och kring barns rätt att äga den. Jag tänker att för att dokumentation skall ske på ett etiskt sätt så måste man som pedagog se till att barnen blir en del av den. Deras tillgång till dokumentationen är avgörande för om den är en process tillsammans med barnen. Det finns en stor risk att barnen görs till objekt, bedöms och synligörs om inte den etiska insikten är aktiv och diskuteras i arbetslaget.

Bente avslutar med följande i denna artikel:
"Jag är övertygad om att dokumentationen blir bäst om den bygger på kommunikation mellan vuxna och barn om hur och när det skall dokumenteras"
 
 Länk till Bente Svennings artikel

 Jag tänker att dokumentationen kan skymma processerna och skapa ett raster mellan pedagogen och barnet ifall den görs utan dialog och med ett noga lyssnande.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar