tisdag 22 september 2015

REturen - från tanke till verklighet.....

Bra att ibland titta igenom sina blogginlägg - för jag känner ofta att jag står stilla och inget händer trots att massa processer är igång. Som den där dagen 2013 då jag precis skissat färdigt en ansökan för att kunna starta ett Remida inspirerat återbruk..... Hade en dröm om att en banklokal kunde vara platsen och att det skulle bli ett viktigt bidrag till både vår egen stadsdels barn och unga men också se vad det kunde bli framåt...
Nu har det varit igång ett år det sjuder av liv och lust. Det pågår möten och utbyten och fördjupade processer där målet är att REturen kan bidra till det goda lärandet i alla nivåer.
 Vid ett av workshopen som ägde rum på Returens där unga från tredje klass lärde rektorer och förskolechefer hur man programerar med hjälp av Makey Makey Länk: https://www.youtube.com/watch?v=rfQqh7iCcOU  och skräp så reflekterar barnen över hur mycket man lär sig gnom att lära andra - tänk vilken underbar känsla att bära med sig !
Där det är processen som är i fokus och där man värnar om en bättre värld för alla. Det är mycket jobb och mycket kommunikation men det känns som det bara är börja på något större.... Så spännande att se vad detta kan bli ...... vilka relationer som skapas och vad Returen kan bidra med vidare.........och om inte drömmen funnits där och lusten att ta tag i den tillsammans med andra då hade det inte blivit till....RESAN FORTSÄTTER
 
Länk till FB- sidan:
 
  1. länk artikel1

  2. länk artikel2

  3. länk artikel3


 



tisdag 24 september 2013
    Ingen vet vad det kan bli, och mina tankar går runt, runt och i LOOP....

"Tänker just nu över hur man kan skapa en bank av material, upplevelser och kunskap.
Har ända sedan jag började arbeta medvetet med miljö och material både som pedagog och sedan som pedagogista haft en dröm om en plats för att samla både material, dokumentation, erfarenheter för att ha en mötesplats för barn, pedagoger, pedagogistor, atelieristor,forskare..........ja en central del i stadsdelen där ut byten och möten kan ske.
Där material kan lämnas och hämtas, där estetiken och tekniken går hand i hand och där målet är att låta barns olikheter mötas utmanas och erfara.....
Pedagogers olikheter mötas stötas och bötas och där erfarenheter delas.
Är detta NU möjligt? Jag blundar och önskar.........hoppas och tror att vi nu kommer en bit till i detta arbete...under tiden samlar jag, skriver, grubblar och går i dialog..."