onsdag 30 oktober 2013

Att organisera för miljön som den tredje pedagogen

.........alla barn är intelligenta OM och OM'Et det är DU ! Detta har Carla Rinaldi uttryckt och Greger Röses hjälpte oss att fylla det med kött och blod. Med handling och själ!!
Han satte ord på hur det kan bli när man har organiserat innehållet på förskolan.
Som när man till exempel erbjuder barnen " En snitslade bana till ett lärande - där barnen blir objekt "
Han pratade om att de 100 språken hos de vuxna kan ta slut -?då behöver vi klura ihop, lyssna på barnen och hitta hur vi skapar en plats där barn blir subjekt..........

måndag 28 oktober 2013

Snörernas språk eller konsten att binda samman ........

När jag sitter och tittar igenom mina bilder och anteckningar så återkommer jag till lördagen på torget i Reggio Emilia. En dag då museerna hade öppet och då man bjöd in familjer på ett öppet hus. Vi satte oss mitt på torget och följde vad som växte fram. trädstammar och olika slags snören och garn blev ett symbios i händerna på barnen. Det var härligt att se barnen närma sig materialet och hur det växte fram ett engagemang och aktiviteter. Hela tiden i rörelse, hela tiden med nya aktörer och möten.




 

 

 

 



Med nål och tråd kan jag.........
Inne på naturhistoriska museet så möttes vi av fler trådar som förde oss framåt. Där fanns en stor broderiväv där barn och vuxna kunde lämna sitt spår, märke sin symbol.....
Detta kändes för min del som nya språk som inte jag har erfarenhet av att erbjuda barn. Mina tankar gick igång kring hur man kan utveckla nya ingångar till att uttrycka sig. Hur kan vi lämna spår och få prova nya uttryck? Hur kan man väva ihop kunskap och erfarenhet till ett tillsammans där uttryck möts? Gärna som här på en allmän plats!

Vad blir den röda tråden här?
Spännande att få vara mitt i.....





 

lördag 19 oktober 2013

Varför arbeta med ljus?

Möte med Ray of light

När Simon Armini vår underbara guide möter oss för ett samtal så ställer han frågan -
Varför arbeta med ljus ? 

Öppet förvandlande - finns överallt - levande  barns första nyfikenfokus  - känslofullt - väcker nyfikenhet - vi hade alla många tankar...

Simon lotsade oss vidare....

Man kan inte se ljuset - bara i relation med annat material/materia - forskningen blir därför kring  ljusets  i relation till det som gör det synligt.


. Materielet påverkar hur vi uppfattar ljuset materialet bidrar till att transformera rummets ljus och skapar  förändlighet


fredag 18 oktober 2013

Laddad och drabbad

Är just nu helt uppfylld av tankar. I huvudet studsar Minnen känslor och nya erfarenheter. Jag skall försöka att bena ut en bit i taget och se vad jag får fatt i för trådar.
Idag på dokumentations centralen landade jag i en tanke om att TA TILLVARA på sin historia sitt sammanhang. 
Att låta lärarstudenter sitta och läsa och fördjupa sin utbildning med hjälp av historien om de olika förskolornas pedagogiska forskande. Läsa om hur  projekterande arbetssätt skapar en metodik och om projektarbeten som pågår mitt i praktiken.
Att på så sätt rusta sin lärarroll med metodik där barnen visar vägen.
Där den pedagogiska praktiken blir levande och en demokratisk akt där Delandet av praktik bygger broar. 
Jag önskade att jag haft den möjligheten när jag läste till förskollärare.



Vidare är jag också uppfylld av mitt tredje besök på  Ray of light. Det väcker så många tankar och dessa får vila tills i morgon...nu väntar Bolognas kvälls liv  på mig och mina fina kollegor 

måndag 14 oktober 2013

Dagens reflektioner

Idag möttes vi pedagogistorna i nätverket och gjorde våra scheman för veckans arbete. Men först ett kärt återseende med Simon. Att få en en spännande liknelse sätter fart på tanke snurrarna ordentligt.
"Reggio Emilia och Bassa Reggiana är som två Italienska kusiner, en del är lika historia men en är från landet och en från staden och har lite olika kulturella bakgrund men drivs av samma filosofi"
Ja det är härligt med tanken om kusinskap att vi delar en plattform men omformas utifrån vårt eget sammanhang. Vi förbinds genom att vi värderar och antar ett lyssnade förhållning sätt. För allt påverkar och spelar roll.....



Under dagen gick funderingar och tankar kors och tvärs och jag blir helt tagen av hur man arbetar med det offentliga rummet och stadsmiljön ur barns perspektiv och hur de kan erövra den. Våra vänner här gör ett fantastiskt arbete med att ständigt bryta ny mark och erövra fler demokratiska platser där barn synligörs, görs delaktiga och ges utrymme.
 

söndag 13 oktober 2013

Att knyta ihop....

Reggio Emilia 2013. 10.13
 


 
 
Barns möten med snören, trådar, garn, och band - Vad kan man bli tillsammans med..?
 
Vilka  möjligheter öppnas när ett torg förvandlas till en sjudande exprimenterande plats?
Denna dag blev en fantastisk ingång till reflektioner om hur barn ges plats i staden, på torget, och hur vuxen och barn utforskar i ett lustfyllt görande.
 
Det blev också en reflektion kring Atelieristans viktiga roll som iscensättare, med utforskare och kulturskapare......
Nu laddar jag för morgondagen i Gualtieri och mötet med Bassa Reggianas pedagogistor
 

torsdag 10 oktober 2013

På väg.......

Håller på för fullt att förbereda mig för att jobbskugga pedagogista i Bassa Reggiana. Känns som ett viktigt och värdefullt tillägg i att kunna se HURET och skapa en ökad förståelse för HUR PEDAGOGISTAN KAN BIDRA TILL BARNS UTVECKLING - LÄRANDE OCH UTVECKLING....
Jag vill också under dessa dagar klura och lära kring hur man kan samordna Pedagogista, atelierista funktionerna i en stadsdel.
Under de tio dagar jag kommer vara i Reggio Emilia skall jag också besöka Remida center och det som känns extra värdefullt är att jag åker inte själv vi är många som kan reflektera tillsammans och sedan bli bärare av upplevelser och nya insikter tillbaka hem känns som jag just nu sprakar av lust att lära mer ........
Så välkomna att följa