söndag 26 augusti 2012

Vad är förskolan för plats?

När jag gick runt i huset på Solgläntans förskola så blev jag uppfylld!
Jag kände att jag blev stolt och glad över vad förskolan kan vara för plats, väl medveten om den spretighet som finns ute ibland förskolor i vårt avlånga land.Kan man sprida och låna kompetenser av varandra så får fler barn möta en förskola där de är i fokus.
 Miljön för de yngsta i förskolans sammanhang är viktig – I mötet med miljön skapas en spänning, nyfikenhet och lust att utforska tillsammans med sina nya kamrater. Här startar det livslånga lärandet och lusten till det. Pedagogens ansvar är att kittla detta, ge barn förutsättningar att ta in sin miljö med hela kroppen – använda sin hundra språk….
  Här visar man vill att förskolan skall vara för plats, vilket värde barndomen har och hur man arbetar med styrdokumenten.
Ta med föräldrar in i arbetet beskriv hur barn lär tillsammans, berätta för politiken alla ni möter hur viktig förskolan är!
Gör detta på  alla sätt - i handling, i arbetsätt, i miljön, i organisation, genom filmer, dokumentationer Märkvärdiggör det barnen gör, säger och visar oss.
På så vis skapar vi förbindelser och sätter förskolan på kartan.
Förskolan är början och målet är att få en regnbågsfärgad tråd ända upp i skolan.