måndag 19 mars 2012

Barns Rättigheter

Ett hav av tankebubblor........
Mina tankar är just nu i barns rättigheter - hur kan förskolan möjliggöra för att barn skall få vara en AKTIV huvudperson i sitt eget liv. Jag tänker att förskolans värld skiljer sig mycket åt både inom den egna enheten men också i stort i en stadsdel eller i staden.
Erbjuder vi barn det de har rätt till? Styrs verksamheterna utifrån barns behov och intressen eller är det de vuxnas behov och intresse som är i fokus? I mina tankar finns många irrgångar just nu men det känns att det var dags för mig att bena i detta nu - jag hamnade i detta då frågan om delaktighet och inflytande kom upp.
Barns rätt till en likvärdig förskola - det vet jag att jag gick i gång på redan då jag läste det i skolverkets skrift och det återkommer jag ständigt till. Men har det med barns rättigheter att göra?
Mina tankar är att det är en ledarskapsfråga både för den som leder förskolan, (förskolechefen) men också en fråga om det ledarskap pedagoger utövar. Men det är  större én så tänker jag den har både en demokratisk aspekt och en moralisk aspekt.Jag tycker detta är svårt - och ju mer man läser ju svårare blir det. Mitt i denna röra av tankar möter jag det lilla barnet och tänker hur skulle du vilja ha det egentligen?